PPC reklama - proč ji jedni dělají dobře a druzí špatně, když používají to samé?

Obsluha reklamních nástrojů, kterou dnes skutečně zvládne kdokoliv, kdo umí číst a hýbat myší. Takže zaprvé..abyste mohli dělat efektivní reklamu, potřebujete grafika, potřebujete copywritera, potřebujete seo specialistu, možná i webmastera a v neposlední době potřebujete kreativního člověka, který vymyslí celou strategii. Zvládáte vše výše uvedené? No skvěle, můžete udělat první krok k tomu, abyste nevyhazovali peníze luftem.

Nezvládáte vše výše uveden? Tím, že si přečtete tento článek, jste udělali také první krok k tomu, abyste nevyhazovali peníze luftem.

PPC reklama

Ve zkratce: Pojďme nejprve na rozdělení činností, které k PPC reklamě potřebujeme.

  • a) Člověka, který to vymyslí – většinou se jedná o marketéra, nejhorší jsou samozvaní marketéři, nejčastěji majitelé malých firem, nebo živnostníci, kteří si myslí, že když lidem sdělí, co potřebují – tedy prodávat, setká se to s úspěchem. Je to velká hloupost.
  • b) Člověka, který vyzdvihne vizuální stránku reklamy na jiný level, ale nepotlačí hlavní sdělení a tím je informace v podobě textu – většinou se jedná o grafika, nejhorší jsou samozvaní grafici, kteří vytáhnou foťák, nahází na stůl produkty, vyfotí je 12MGpx foťákem a myslí si, že tím dali světu najevo, že mají ten nejlepší produkt. Další hloupost.
  • c) Člověka, který optimalizuje dopadovou stránku a zároveň nastaví bannerové reklamě ukazatele – většinou se jedná o SEO specialistu v kombinace s webmasterem (pokud si sám SEO specialista neví rady), aby dokázal následně společně dokázali vytáhnout taková data, ve kterých se ten, který to celé platí, zorientuje. Nejhorší jsou ti, kteří si myslí, že je vlastně jedno, co na dopadové stránce je, protože ten provoz na stránce, rozumějte placenou návštěvu, si zaplatí. Ano, ale špatná dopadové stránka – vysoká cena návštěvy, dobrá dopadová stránka – nízká cena návštěvy.
  • d) Člověka, který nastaví, vyhodnotí, optimalizuje reklamní kampaně, reklamní sestavy tedy PPC specialistu - většinou se jedná o dva typy lidí - toho, který si myslí, že když dokáže nastavit reklamu v intuitivních reklamních nástrojích, které jsou vyrobeny tak „složitě“, aby je dokázal obyčejný člověk ovládat a který si zároveň myslí, že jeho práce končí zmáčknutím tlačítka „export“ při předávání informací tomu, kdo to platí.
  • - toho, který skutečně ví, proč věci dělá tak, jak je dělá a to i přesto, že to nelze standardizovat, protože nastavení kampaní, jejich optimalizace, vyhodnocení a následná doporučení závistí na člověku z bodu a), který to vymyslí.

Co z toho plyne? Jednoduše, pokud se setkají dva špatní lidé na špatných místech z bodu a) + d) už nepotřebujete nikoho dalšího a nikdy pro vás PPC reklamy nic nepřinesou. Pouze to, že budete vidět na internetu, chvíli. Proč chvíli? No protože vám buď dojdou peníze nebo trpělivost, v mnohých případech oboje.

    Abych nezapomněl, potřebujete také:
  • e) Člověka, který vaše slogany (tzv. Claimy) dovede k dokonalosti. Už vás někdy napadlo něco, co jste považovali za naprosto dokonalou zprávu pro váš prodejní záměr, kterou byste rozhodně dali na bannery? No skvěle, tak to rovnou zapomeňte, protože nikoho z návštěvníků nezajímá, že vy chcete prodávat, to chtějí všichni. Návštěvníka zajímá, kdo uspokojí jeho potřebu, vyřeší jeho problém, zlikviduje jeho předsudek, nebo kdo ho ochrání před hrozbou, které je vystaven. Nejhorší copywriter pro reklamy je ten, který je copywriter. Nejlepší autor claimu je ten, který je především člověk a až potom copywriter.

Velmi dlouze: Seznam činností, které k PPC reklamě potřebujete vymyslet, naplánovat, zrealizovat.

Abyste měli jednak skvělý pocit z toho, že jste udělali maximum a jednak, aby se peníze na fakturách platili těm, kteří tu show cálují, dobře.

Marketingový stratég

(mnohdy mají tito lidé přízvisko manažer, ředitel) – jednoduše člověk, který má pod čepicí, dokáže nejprve definovat cíl, zvolit strategii, vytvořit koncept, rozdělit dílčí úkoly- na tyto dohlédnout, připravit komunikační kanály, stanovit rozpočet a další „nepodstatné maličkosti“, které by bez něj nevznikly, trvaly déle, než sezóna, ve které chcete lovit návštěvníky, zákazníky, nové kolegy.

Myšlenka ještě nikdy nikoho nenakrmila – takže koncept

Pokud je cílem například trochu sofistikovanější činnost, než-li prodávání na e-shopu a to třeba personální marketing, abyste přesvědčili zcela cizí lidi, že ve firmě, pro kterou pracujete, nebo zpracováváte personální marketing, musíte si položit několik zcela zásadních otázek:

  • Proč lidé hledají novou práci?
  • Co lidi trápí, když hledají novou práci?
  • Co je spouštěčem zájmu o novou práci?
  • Co lidem ukázat, abychom je přesvědčili, že ne všude je to k ničemu.
  • Jak s lidmi jednoduše navázat kontakt, aby pocítili, že se jejich žádostí bude skutečně někdo zabývat?

A musíte se také zcela přesně vymezit vůči tomu, na co lidé nemají odpovědi, nebo odpovídat nechtějí. Co požadujeme. Co nabízíme. Jak super skvělou firmou jsme. Jaké super skvělé zaměstnanecké benefity máme. - Prostě standardní inzertní nesmysly, které už dnes nikoho nezajímají, protože mnoho lidí už si uvědomilo, že nejsou námezní silou, kterou ráno naložíte do autobusu a večer je zničené přivezete zpět s pocitem marnosti, zlosti a mnohdy i zoufalství. A ti, kteří na to ještě nepřišli a především pro to nic neudělali, není pomoci – ovšem i takoví lidé jsou potřeba.

Pokud si chcete přečíst něco více, můžete v článku, jak dělat koncepty PPC kampaní.

Grafik pro PPC reklamu

Vytáhnout fotku z mobilního zařízení, z desktopu, nebo pro ty sofistikovanější stáhnout z fotobanky a nahrát ji jako médium do reklamních nástroje, nebo do předem definované šablony. No tomu se říká apokalypsa při vytváření vizuálů (kreativ) pro PPC reklamy. Už jste se skutečně někdy zabývali například tím, že jste přemýšleli, jakým způsobem nejlépe vystihnout SLEVU / AKCI / HODNOTU – no skvělé, zbytečně jste ztráceli čas. Grafika je od toho, aby vyvolávala emoci, protože lidé na základě emocí jednají.

Skutečně si dejte záležet, aby vaše grafické výstupy měly hodnotu, investujte méně do reklamy samotné, ale zaplaťte grafikovi, aby pro vás vytvořil vizuál, který bude nejen precizně graficky zpracován, ale aby tento vizuál podtrhl váš produkt, váš záměr, vaši snahu a zároveň neupozadil to nejdůležitější sdělení, které je obsaženo v textech. Přečtěte si článek o to, jak se pracuje s grafikou při PPC reklamě.

SEO specialista / Webmaster pro PPC reklamu

Dopadová stránka (tzv. Landing page) musí zcela jednoznačně pokračovat v navozené atmosféře, kterou jste v návštěvníkovi vzbudili vaším PPC bannerem. Byla to zvědavost? Byla to touha po něčem odlišném? Byla to snaha o změnu? Potřeba vyřešit problém, uspokojit běžnou potřebu, nebo se naopak dozvědět něco zcela zásadního, co by mělo návštěvníka přesvědčit k tomu, aby vytáhl z peněženky peníze?

Vše výše uvedené nikdy nepředáte, pokud se na vašich stránkách nebude návštěvník pohybovat zcela intuitivně, nebude stránka přehledná, nebude mít text logickou myšlenku a posloupnost. A především bude pokládat více překážek, než možností jak rychle zjistit vše potřebné o tom, kdo vyvolal tolik pozornosti a zájmu, že došlo k tomu skvělému počinu – prokliku z PPC banneru, za který platíte.

Pokud je stránka po technické i obsahové části v pořádku, dokonce se může stát, že člověk učiní i to, že provede rovnou konverzi (nákup, objednávku, vyplní formulář) – je to sice velmi malé procento / promile lidí, kteří ihned konvertují, ale pokud se to stane, je to skvělá zpráva pro ty, kteří na dopadové stránce pracovali.

Už jste určitě slyšeli o výrazech, jako cookies a podobně – jednoduše řečeno, je to soubor informací a dat, se kterými reklamní nástroje pracují po vaší první návštěvě dopadové stránky. Mohou být ukládány na rozdílně dlouhé doby, které si nastaví SEO specialista, PPC specialista nebo dokonce Webmaster. Záleží na tom, jak a kdo je kompetentní a znalý.

Článek o technickém a obsahovém SEO vám pomůže nahlédnou pod pokličku toho, proč jsou tihle profíci tak cenění, protože toho umí skutečně mnoho a jsou to ti, kteří vám v konečném důsledku mohou pomoci k tomu, abyste vaše náklady na PPC reklamy měli co nejnižší a abyste také dokázali návštěvníky na vaše weby dostat z vyhledávačů jako je Google, Seznam aj…

Specialista pro PPC reklamu

trochu stratég, ale především vykonavatel záměrů, které stanoví marketér. Žádný PPC specialista není zároveň marketingový stratég, protože strategie nevyplývá z nastavení reklamních PPC systémů, ale nastavení těchto systémů vyvstává právě ze strategií. A o strategiích rozhoduje kdo? No přece vedení firem, společností. Dejte peníze PPC specialistovi a řekněte mu, ať dělá co umí. No a on to skutečně udělá, ale vy budete toho názoru, že nic neumí.

Skutečnost, že jste mu neřekli, jak to má udělat a co od toho očekáváte, je vaše neznalost vlastní firmy nebo společnosti. Záměry se nepřipravují v reklamních systémech, ale u stolu a s dobrou kávou, kde se diskutuje na konceptem, ke kterému se pak činí jednotlivé dílčí kroky – jendím z nich je nastavení, příprava, správa, vyhodnocení reklamních kampaní.

Neexistuje průvodce toho, jak udělat PPC reklamu dobře. Protože se nikdy neomezuje pouze na vypublikování vizuálů, textů mezi lidi, je tady mnoho dalších činností, kteréjsou na PPC reklamu navázány a pokud některý z nich nefunguje, nebo nebyl dostatečně dobře připraven, není to chyba PPC reklamy, protože je to chyba vaše. Pokud se někdo z vás podívá do reklamních systémů, neobjeví novou galaxi – objeví standardizované mechanismy, se kterými pracují všichni tak intuitivně, jak to jen lze.

Takže, než něco vypustíte do světa a navíc za to bude platit, tak si to pořádně připravte sakumprdum. Od A do Z. Pak můžete očekávat, že to bude mít úspěch. A abych nezůstal nic dlužen, podívejme se na kouzelníka s texty.

Copywriter pro PPC reklamu

Copywriter pro reklamní bannery rozhodně nemůže být člověk, který si je prostě vycucá z prstu a řekne: „Jo to je dobrý, co myslíš Maruško?“ - je to tanejvětší blbost, kterou můžete zaplatit.

Pokud chcete mít opravdu funkční PPC reklamní texty / slogy / claimy – ponořte se do hlav návštěvníku a celé myšlenkové linky, kterou jste ve své strategii přesně pojmenovali. A jak toho docílit ? No zopakujte si otázky, které byly za na začátku u sestavování konceptu. A pokud vás jich napadne víc, dejte si od nich pauzu, pak nad nimi znovu zapřemýšlejte. Sestavte si 1-6 kandidátů, připravte pro ně vizuály, pusťte je do světa a nechte rozhodnou lidi a ne Marušku od vedlejšího stolu.

Nejvyšší výskyt autonehod je těsně před tím, než přijedete domů. Publikace PPC reklamy je příjezd domů, tak to nepokažte těsně před zaparkováním.